A globális ingatlanpiaci válság közepén Budapestet elérte a sztárhullám. A Bécsi utcai, nagy vihart kavaróFoster & Partners beruházás tervei után nemrég újabb sztárépítész munkája járta meg a tervtanácsot, ezúttal a műemlékit. Az óbudai Hajógyári-szigeten zajló, kiemelt jelentőségű beruházássá nyilvánított projektben az amerikai Moshe Safdie irodája működik közre, amelynek honlapján megtaláltuk a beruházás itt közölt látványterveit is.
A fejlesztésre kiszemelt, körülbelül 350 000 négyzetméternyi terület a Dream Island konzorcium birtokában van. A tervek szerint megőrzik az egykori hajógyár műemléki épületeit, és komoly beépítést kap a terület jelenleg üresen álló része: a kereskedelmi-szabadidős centrumként újjáéledő szigetcsúcson 3000 szállodai szoba, 1000 apartman, 3500 fős konferenciaközpont, 150 asztalos, amerikai stílusú kaszinó, 1500 ülőhelyes és ezzel a főváros legnagyobbjának számító operaház és 3500 székes színház épülne a következő években. Lesz kikötő háromszáz hajónak, valamint parkolóhelyek mintegy 5500 járműnek; bevásárlóközpont, és a római kori romok, Hadrianus császár egykori helytartói palotája közelében egy múzeum. A kaszinó működtetésére a társaság 2008-ban kapott kormányzati opciót húsz évre, tízéves hosszabbítási lehetőséggel – akkor a legnagyobb kaszinókomplexumot tervezték a Hajógyári-szigetre egész Európában, 200 asztallal és négyezer játékgéppel.
A Dream Island Consortium 43,5 %-ban az Elbit Imaging Ltd, 43,5%-ban a Magyar Külkereskedelmi Bank tulajdona. Három százalékot kisebb befektetők birtokolnak, míg 10% a konzorciumot igazgató Mordechay Zisser tulajdonában van, aki egyben az Elbit Imaging elnöke is.
Az Álomsziget előzetes rendezési tervét a Casiopeia Group Kft. készítette; a Magyarországon 2001 óta működő iroda korábbi munkái között szerepel az Aréna Plaza (az épületről írt cikkünket Bunkerbe, magyar! címmel ld. itt), valamint az M3 Shopping Center, illetve több romániai, lengyel és ukrajnai bevásárlóközpont és nagyméretű lakóprojekt.
Az Álomsziget fejlesztése a tervek szerint több fázisban zajlik. A 2008-ban visszavásárolt, így állami tulajdonban levő Hadrianus-palota régészeti feltárásainak befejeztével (a helytartói palota a római kori Pannónia egyik legjelentősebb építészeti emléke, de soha nem tárták fel teljesen) az első fázisban az egykori hajógyár épületeit újítják fel. A 2009-ben kiadott elvi építési engedély alapján erre a Casiopeia az amerikaiMoshe Safdie and Associates építészirodával együttműködve készített vázlattervet.
Az ipari csarnokokat üvegszerkezetekkel fedett, de nyitott gyalogos tengelyekkel kötnék össze, amelyek a különböző szórakoztató funkciók megközelíthetőségét biztosítják. A nagyobb épületbelsőkben galériákat, hozzájuk kapcsolódva teraszokat alakítanak ki. A háromhajós csarnokok középső tere lényegében sétatérként szolgálna; a funkciókat az oldalhajókban helyeznék el.
Arnóth Ádám, a Műemléki Tervtanács elnöke lapunknak elmondta: mivel a tervezők csak részleteket mutattak be a létesítményről, nem született végleges döntés, de bekérték a teljes tervanyagot egy újabb bemutatásra. Megkerestük Mezős Tamást, a Kulturális Örökségvédelmi Hivatal volt elnökét is, akit az építészek konzultánsnak kértek fel. Mezős szerint a program meglehetősen túldimenzionált, és nem alkalmazkodik kellően a meglévő épületállományhoz, ráadásul véleménye szerint „a terveket bemutató fiatal amerikai építész legfeljebb egy órát töltött a területen”.
A Moshe Safdie and Associates honlapján fellelhető látványtervei arról is képet adnak, milyen irányba haladnának a további munkák. A területre Óbuda központja felől, az északi részen belépő látogatókat egy hatalmas szökőkút fogadná. Innen a területet kettéosztó öböl mellett kétfelé indulhatnak. A nyugati részre, a felújított és kiegészített hajógyár épületeiben elsősorban szabadidős funkciókat és szórakozóhelyeket szánnak, míg a szigetcsúcs keleti felén a javarészt újonnan épülő tömbökbe kerül be a kaszinó és a szálloda. A Hadrianus-palota, amely a hajógyártól északra fekszik, múzeummal és látogatóközponttal egészül ki, és ezen a területen épül a színház is. Az öböl partján széles gyalogos sétány vezetne körbe.
A szállodai épületek a tervek szerint alacsony, zöldtetős tömbök lesznek, amelyek nem nyúlnak túl a sziget fáin. Helyet kapna azonban néhány kiemelkedő, nagyobb méretű épület is a szigeten, a kaszinóhoz kapcsolódva, illetve a kulturális funkciók számára. A Hajógyári-sziget déli csücskén pedig 112 méter magas óriáskereket építenének. A beruházás a legutóbbi tervek szerint 2013-15 között valósulhat meg.
Az építészről
Moshe Safdie a legismertebb amerikai építészek egyike. 1938-ban Haifában született, majd 15 éves korában szüleivel a kanadai Montrealba költözött. Egyetemi tanulmányait Philadelphiában folytatta, majd 24 évesen megépíthette első házát, a Habitat 67 lakókomplexumot Montrealban. A tavaly műemlékké nyilvánított épületegyüttes világhírnevet hozott tervezőjének. Az építész elsősorban az Egyesült Államokban, Kanadában és Izraelben dolgozik; a nagyméretű multifunkcionális projektekre szakosodott, de részt vett például Jeruzsálem óvárosának rehabilitációjában is. Legutóbbi elkészült munkája a nagy hírverést kapott Marina Bay Sands, amelynek három tornya a tetejükre helyezett közös terasszal és medencével idén tavasszal nyitott meg Szingapúrban. (Az építésziroda honlapján ez a projekt szerepel párhuzamként az Álomsziget mellett - ennek lehet oka a hasonlóan vízparti elhelyezkedés, illetve az is, hogy a Marina Bay Sands a világ legnagyobb értékű kaszinófejlesztése.)
A fejlesztésre kiszemelt, körülbelül 350 000 négyzetméternyi terület a Dream Island konzorcium birtokában van. A tervek szerint megőrzik az egykori hajógyár műemléki épületeit, és komoly beépítést kap a terület jelenleg üresen álló része: a kereskedelmi-szabadidős centrumként újjáéledő szigetcsúcson 3000 szállodai szoba, 1000 apartman, 3500 fős konferenciaközpont, 150 asztalos, amerikai stílusú kaszinó, 1500 ülőhelyes és ezzel a főváros legnagyobbjának számító operaház és 3500 székes színház épülne a következő években. Lesz kikötő háromszáz hajónak, valamint parkolóhelyek mintegy 5500 járműnek; bevásárlóközpont, és a római kori romok, Hadrianus császár egykori helytartói palotája közelében egy múzeum. A kaszinó működtetésére a társaság 2008-ban kapott kormányzati opciót húsz évre, tízéves hosszabbítási lehetőséggel – akkor a legnagyobb kaszinókomplexumot tervezték a Hajógyári-szigetre egész Európában, 200 asztallal és négyezer játékgéppel.
A Dream Island Consortium 43,5 %-ban az Elbit Imaging Ltd, 43,5%-ban a Magyar Külkereskedelmi Bank tulajdona. Három százalékot kisebb befektetők birtokolnak, míg 10% a konzorciumot igazgató Mordechay Zisser tulajdonában van, aki egyben az Elbit Imaging elnöke is.
Az Álomsziget előzetes rendezési tervét a Casiopeia Group Kft. készítette; a Magyarországon 2001 óta működő iroda korábbi munkái között szerepel az Aréna Plaza (az épületről írt cikkünket Bunkerbe, magyar! címmel ld. itt), valamint az M3 Shopping Center, illetve több romániai, lengyel és ukrajnai bevásárlóközpont és nagyméretű lakóprojekt.
Az Álomsziget fejlesztése a tervek szerint több fázisban zajlik. A 2008-ban visszavásárolt, így állami tulajdonban levő Hadrianus-palota régészeti feltárásainak befejeztével (a helytartói palota a római kori Pannónia egyik legjelentősebb építészeti emléke, de soha nem tárták fel teljesen) az első fázisban az egykori hajógyár épületeit újítják fel. A 2009-ben kiadott elvi építési engedély alapján erre a Casiopeia az amerikaiMoshe Safdie and Associates építészirodával együttműködve készített vázlattervet.
Az ipari csarnokokat üvegszerkezetekkel fedett, de nyitott gyalogos tengelyekkel kötnék össze, amelyek a különböző szórakoztató funkciók megközelíthetőségét biztosítják. A nagyobb épületbelsőkben galériákat, hozzájuk kapcsolódva teraszokat alakítanak ki. A háromhajós csarnokok középső tere lényegében sétatérként szolgálna; a funkciókat az oldalhajókban helyeznék el.
Arnóth Ádám, a Műemléki Tervtanács elnöke lapunknak elmondta: mivel a tervezők csak részleteket mutattak be a létesítményről, nem született végleges döntés, de bekérték a teljes tervanyagot egy újabb bemutatásra. Megkerestük Mezős Tamást, a Kulturális Örökségvédelmi Hivatal volt elnökét is, akit az építészek konzultánsnak kértek fel. Mezős szerint a program meglehetősen túldimenzionált, és nem alkalmazkodik kellően a meglévő épületállományhoz, ráadásul véleménye szerint „a terveket bemutató fiatal amerikai építész legfeljebb egy órát töltött a területen”.
A Moshe Safdie and Associates honlapján fellelhető látványtervei arról is képet adnak, milyen irányba haladnának a további munkák. A területre Óbuda központja felől, az északi részen belépő látogatókat egy hatalmas szökőkút fogadná. Innen a területet kettéosztó öböl mellett kétfelé indulhatnak. A nyugati részre, a felújított és kiegészített hajógyár épületeiben elsősorban szabadidős funkciókat és szórakozóhelyeket szánnak, míg a szigetcsúcs keleti felén a javarészt újonnan épülő tömbökbe kerül be a kaszinó és a szálloda. A Hadrianus-palota, amely a hajógyártól északra fekszik, múzeummal és látogatóközponttal egészül ki, és ezen a területen épül a színház is. Az öböl partján széles gyalogos sétány vezetne körbe.
A szállodai épületek a tervek szerint alacsony, zöldtetős tömbök lesznek, amelyek nem nyúlnak túl a sziget fáin. Helyet kapna azonban néhány kiemelkedő, nagyobb méretű épület is a szigeten, a kaszinóhoz kapcsolódva, illetve a kulturális funkciók számára. A Hajógyári-sziget déli csücskén pedig 112 méter magas óriáskereket építenének. A beruházás a legutóbbi tervek szerint 2013-15 között valósulhat meg.
Az építészről
Moshe Safdie a legismertebb amerikai építészek egyike. 1938-ban Haifában született, majd 15 éves korában szüleivel a kanadai Montrealba költözött. Egyetemi tanulmányait Philadelphiában folytatta, majd 24 évesen megépíthette első házát, a Habitat 67 lakókomplexumot Montrealban. A tavaly műemlékké nyilvánított épületegyüttes világhírnevet hozott tervezőjének. Az építész elsősorban az Egyesült Államokban, Kanadában és Izraelben dolgozik; a nagyméretű multifunkcionális projektekre szakosodott, de részt vett például Jeruzsálem óvárosának rehabilitációjában is. Legutóbbi elkészült munkája a nagy hírverést kapott Marina Bay Sands, amelynek három tornya a tetejükre helyezett közös terasszal és medencével idén tavasszal nyitott meg Szingapúrban. (Az építésziroda honlapján ez a projekt szerepel párhuzamként az Álomsziget mellett - ennek lehet oka a hasonlóan vízparti elhelyezkedés, illetve az is, hogy a Marina Bay Sands a világ legnagyobb értékű kaszinófejlesztése.)
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése