Az állami kézben lévő metrórendszer a világ második legsűrűbben használt vasútrendszere, ami szám szerint a következőt jelenti: egy átlagos hétköznapon kb. 9 millió utas használja.
A rendszer teljes hosszúsága 292,2 km, 12 vonalán 177 állomás található. A vonalakon 4500 kocsi közlekedik, és a szerelvények 90 másodpercenként közlekednek.
A metróépítés ötlete 1901-ben vetődött fel, de az első vonal csak 1935-ben indult el, és bár a díszítések a szocialista realizmus szellemében készültek, grandiózusan tágas, díszes termek sora - a plafon néhol 8 m magasan van - nyűgözi le a hazai és külföldi utasokat egyaránt. Aki járt már itt, az olyan érzéssel érkezik le aföld alatti világba, mintha Moszkva egy elrejtett másik arcát látná kibontakozni. Ahogy halad lefelé az ember a mozgólépcsőkőn, új világ tárul fel szemei előtt.
Az építkezéseknél a legdrágább építészeti és díszítő anyagokat és a legigényesebb építészeti eljárásokat alkalmazták a sztálini korszakban. A művészeknek csak a kivitelezés feladata maradt, a terveket az ideológusok, főként az építés vezetője, Kaganovics és Sztálin körvonalazta ill. véglegesítette.
Egy magyarországnyi lakossággal rendelkező nagyváros metrótérképe:
És íme az új belvárosi metróállomás. még annak idején Sztálin mondta, hogy semmi nem túl jó a munkás népnek, így ezt a hagyományt folytatva ismét igényes (bár nem oylan szép és művészien megmunkált, mint a régi állomások, én itthon örülnék egy ilyennek) metróállomásokat (több mint 30 állomás van még tervben) kezdenek építeni Moszkvában.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése